Kultura jazdy w Polsce

Według badań aż 82% ankietowanych uznaje agresję słowną i obraźliwe gesty w stosunku do innych uczestników ruchu drogowego, za zachowanie niewłaściwe. Mimo to, taki rodzaj agresji i gestów stosuje aż 56% kierowców.

Jak wyniki wyglądają w podziale na płeć?

Osoby, które przyznają się do stosowania agresji słownej i obraźliwych gestów:

%

Mężczyźni

%

Kobiety

* Stop Wariatom Drogowym (TNS Polska, 2014 r.)

Jakie są najczęściej występujące agresywne zachowania na drodze?

$

zbyt szybka i ryzykowna jazda

$

wymuszanie pierwszeństwa

$

zbyt ostra i dynamiczna jazda

$

utrzymywanie lub wymuszanie zbyt małej odległości między pojazdami

$

wyprzedzanie na przejściach dla pieszych

$

późne sygnalizowanie swoich zamiarów

$

zbyt wolna jazda

$

wymuszanie zmiany pasa, miganie światłami

* Portret Polskiego Kierowcy (Millwardbrown SMG/KRC, 2008 r.)

Jakie są najbardziej irytujące, agresywne zachowania na drodze?

%

Zajeżdżanie drogi

%

Wymuszanie pierwszeństwa

%

Agresywna jazda

%

Wulgaryzmy i przekleństwa

* Styl i Kultura Polskich Kierowców” (CEBOS, 2004 r.) 

Aggressive Driving – Are You That Guy?

* Spot Departamentu Transportu w Minesocie w ramach akcji Aggressive Driving

Jak oceniamy kierowców vs jak oni oceniają sami siebie:

Jak oceniamy kierowców?

Jak kierowcy oceniają sami siebie?

  • Nieodpowiedzialni 65% 65%
  • Niebezpieczni 36% 36%
  • Agresywni 31% 31%
  • Zestresowani 25% 25%
  • Uprzejmi 13% 13%
  • Opanowani 10% 10%
  • Ostrożni 8% 8%
  • Bezbronni 3% 3%
  • Opanowani 68% 68%
  • Ostrożni 68% 68%
  • Uprzejmi 30% 30%
  • Zestresowani 7% 7%
  • Bezbronni 4% 4%
  • Agresywni 3% 3%
  • Niebezpieczni 1% 1%
  • Nieodpowiedzialni 1% 1%

* Europejski Barometr Odpowiedzialnej Jazdy (IPSOS, 2014 r.) 

Agresja drogowa powoduje wypadki

Office Rage – stupidity of aggressive driving

* Spot w ramach waszyngtońskiego programu do przeciwdziałania agresji drogowej Smooth Operator

Agresja za kierownicą nie tylko w znaczący sposób obniża komfort jazdy, ale też wprost przekłada się na liczbę wypadków i bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Według badań agresja współwystępuje w 2/3 wypadków i kolizji*.

Silne, negatywne emocje dekoncentrują tak samo jak rozmawianie przez telefon komórkowy. Droga hamowania zdekoncentrowanego kierowcy wydłuża się bardziej niż pod wpływem alkoholu – nawet do 21 metrów, a refleks spada o 37%**.

Złość i agresja:

N

zaburza racjonalną ocenę sytuacji

N

zwiększa skłonność do przekraczania prędkości

N

skłania do podejmowania ryzykownych manewrów***

* Portret Polskiego Kierowcy (Millwardbrown SMG/KRC, 2008 r.)

** Eksperyment przeprowadzony przez Eddiego Altermana (redaktor naczelny amerykańskiego pisma „Car & Driver”)

*** Badania prof. Jerrego Deffenbachera (Colorado State University)